Când am primit solicitarea de a răspunde la câteva întrebări, m-am așezat și am scris o bună bucată de timp, fără să mă pot opri.  Evident că Ioana Mircea a trebuit să scurteze răspunsurile mele, dar i-am zis încă de pe atunci că o să public tot textul la mine pe blog, dacă tot am muncit atâta la el.

Interviu Zile și Nopți

Lucruri pe care le știi doar dacă ești antrenor de fericire

Tony Galeș/ Mott, 

Vârsta: aproape o jumătate de secol. Așa-i că sună mai dramatic decât 48 de ani? Totul ține de perspectivă

  1. Ce e de fapt fericirea și de ce e importantă în viața oamenilor?

Fiecare are dreptul de a-și alege definiția și cred că tocmai aici este provocarea. Dacă alegem să credem că fericire înseamnă bucurie sau euforie continuă, ne prindem singuri în capcană. După mine, fericirea înseamnă înțelepciunea de a trăi, capacitatea de a fi mulțumiți cu viața noastră, starea de bine și de satisfacție. E un fel de împlinire, de liniște și de echilibru. Culmea este că ni se întâmplă des, doar că suntem învățați să căutăm să reparăm, să ne chinuim și să trăim în permanență în trecut – nemulțumiți că am pierdut ceva – sau în viitor – obsedați de ceea ce avem de obținut. 

2. Spune-mi trei lucruri pe care le-ai aflat de când ai devenit antrenor de fericire?

Am ajuns la epuizare cronică în urmă cu niște ani și de atunci m-am concentrat pe modalitățile concrete pentru a-mi crește nivelul stării de bine. Dacă am reușit asta cu mine, o persoană obsedată de muncă și de control, mi-am dat seama că aș putea fi de folos și celorlalți. 

Am învățat că este important să fiu prezentă în viața mea în tot ceea ce fac, să aleg să mă concentrez pe a realiza AICI și ACUM cu ce mă ocup. Ține de capacitatea de observație a propriilor gânduri. Nu putem controla ce gânduri ne vin, dar putem alege să ne agățăm de ele sau nu. 

Am învățat că e mai simplu să mă gândesc la o soluție concretă în momentul în care mă sperie ceva. Dacă mi-e teamă că urmează să plouă, cel mai simplu este să-mi iau o umbrelă cu mine, nu să rămân în casă. De multe ori scenariile pe care ni le facem sunt mult mai rele decât ceea ce este probabil să se întâmple. 

Am învățat că fericirea se poate antrena prin observarea și a ceea ce funcționează și este bine. Spun deseori că atâta vreme cât poate fi mai rău, înseamnă că acum e bine. 

3. Care e cea mai dificilă parte atunci când îl antrenezi pe un om să fie fericit?

Lucrez doar cu aceia care înțeleg că stă în puterea lor de a-și antrena această capacitate. Cei care consideră că este dreptul lor de a fi nefericiți (pentru că e mai simplu să dai vina pe ceva din exterior) nu fac parte din grupul meu țintă. Eu sunt aici pentru cei care înțeleg că fericirea vine și din acțiunile concete pe care le fac și acestea țin de trei domenii importante: libertatea de a lua decizii și asumarea responsabilității, crearea unor contacte autentice cu oamenii de care ne pasă și cărora le pasă de noi și analiza permanentă a gândurilor și a acțiunilor. 

4. Câte etape are un antrenament de fericire și care sunt acelea?

Dacă vorbim de coaching, pot fi câteva ședințe, de obicei mai puțin de zece. Sunt acreditată în metoda Solution Focused Coaching care presupune o intervenție de scurtă durată pe o situație concretă cu care se confruntă clientul. Îmbin deseori coachingul cu art-terapia, am o formare în terapie prin artă în metoda Phronetik. 

Urmează să reiau din ianuarie Atelierele de fericire. Sunt șase module în care sunt prezentate diferite teme, de la definiție și până la cele mai bune practici, câte un modul de două ore în fiecare săptămână, timp de șase săptămâni. Rezultatele care se obțin vin din ceea ce se exersează, din observarea perspectivei proprii asupra vieții, și din interacțiunea cu ceilalți participanți. 

Mai am un proiect care îmi este foarte drag: ”Fericire la muncă”. Intervin în organizații pentru stabilirea acelor practici care pot crește nivelul stării de bine. Acum patru ani când am început să lucrez pe tema asta, oamenii erau mult mai reticenți, se pare că acum angajatorii înțeleg cu adevărat cât de important este să aibă o cultură organzațională care să stimuleze dezvoltarea oamenilor și, implicit, a companiei. Cultura înseamnă acțiuni și interacțiuni între oamenii care alcătuiesc o organizație, este ceea ce facem și ceea ce spunem că vom face. Și, evident, ne ținem de promisiuni. Are legătură cu crearea unui mediu în care oamenii sunt apreciați, sunt tratați echitabil, în care se susține conlucrarea și care este echitabil. 

5. Care este motivul cel mai des întâlnit pentru care românul este nefericit?

Dorința de a se victimiza. Dacă tot timpul e cineva de vină, îmi permit să fiu nefericit. Nu am cum altfel într-o societate în care pot blama sistemul de învățământ, sistemul sanitar, climatul de la muncă, partenerul de viață. E mai simplu, dar mult mai dureros. 

6. Cât de fericit e un antrenor de fericire, de ce?

Fericirea este o stare de a fi și nu o emoție. Matthieu Ricard este un reputat cercetător în genetică moleculară și călugăr budist. El compară fericirea cu starea de liniște pe care o găsești pe fundul oceanului și spune că emoțiile sunt valurile de la suprafață. Fericirea ține de capacitatea de a ne înțelege emoțiile și de înțelpciunea cu care ni le trăim, după cum susține și Daniel Goleman, cel care a definit ”inteligența emoțională”.

7. De ce are nevoie lumea de antrenori de fericire?

Oamenii fericiți sunt mai sănătoși și trăiesc mai mult, contribuie activ în societatea în care trăiesc și creează fericire în jurul lor. 

8. Dacă vreau să fiu fericit, care e cel mai important lucru pe care trebuie să îl fac?

Să înțelegi că modul în care privești lumea poate fi schimbat. Dată fiind evoluția speciei, observăm mai degrabă ceea ce nu funcționează, ceea ce e greșit, ceea ce ne sperie și pericolele. Doar așa am putut supraviețui. Doar indivizii care erau extrem de atenți la disfuncționalități ajungeau să transmită genele lor mai departe. Un bun exercițiu este ca la sfârșitul zilei să enumeri măcar trei lucruri bune pe care le-ai văzut sau care te-au bucurat și cu ce ai contribuit tu la asta. Dacă te-ai bucurat de soare să-ți spui că ți-ai luat câteva minute să observi asta, dacă cineva te complimentează să mulțumești și să accepți că ai făcut ceva bine. Tindem să respingem complimentele, doar pentru că așa ne-am învățat. Îți spune cineva ce rochie frumoasă ai și tu îi spui repede că e o vechitură, în loc să-i mulțumești că a observat și să te bucuri. 

9. E de preferat să fiu fericit tot timpul sau nu?

Trebuie să ne întoarcem la definiție. Să fii fericit nu înseamnă să ai parte doar de situații pozitive. Trecem prin tot felul de evenimente în viață, care ne pot da tot felul de emoții. Fericire înseamnă înțelepciunea de a le accepta pe toate și de a ști că ele nu sunt permanente. Este imposibil să râdem tot timpul, asta e euforie și nu fericire. Este nevoie de auto-cunoaștere pentru a putea găsi sprijin când avem nevoie.  

Când ne referim la emoții pozitive ne gândim mai degrabă la bucurie și la iubire. Doar că sunt mai multe, iar Barbara Frederikson are chiar o listă sau un top al celor zece emoții pozitive. Pe multe dintre ele tindem să le ignorăm: generozitatea, recunoștința, curiozitatea, mândria de a fi realizat ceva sau de a fi contribuit, ca să numesc doar câteva dintre ele. Antrenamentul pentru fericire ne ajută să devenim mai prezenți în viața noastră și să ne creștem capacitatea de a le observa. 

Compania pe care am fondat-o se cheamă Sonas. Este cuvântul pentru fericire în irlandeză. Și mai am un anunț de făcut. Care ține de metodă, dacă vrei. Urmează să apară la editura Vellant ”Caietul Fericirii”, un caiet structurat pe 52 de teme, tot atâtea câte săptămâni sunt într-un an, care are ca scop creșterea capacității de observație a acțiunilor noastre și a prezenței în propria noastră viață. Fericirea este doar o consecință.